“De betekenis van waterlopen voor toerisme in Gelderland, de analyse van het aanbod”

LingeLingeRijnRijnOude IJsselOude IJsselWaalWaalMaasMaasBerkelBerkelApeldoorns KanaalApeldoorns KanaalIJsselIJsselRandmerenRandmerenApeldoornDoesburgHarderwijkHattemArnhemNijmegenTielZaltbommel

APELDOORNS KANAAL

In 1825 werd begonnen met het graven van het kanaal tussen Hattem en Apeldoorn parallel aan de IJssel. Vanaf 1858 werd het kanaal doorgetrokken naar Dieren waar het aansloot op de IJssel. In de beginperiode werd gebruik gemaakt van zeilboten en trekschuiten. Het einde van de 19e en begin van de 20ste eeuw vormden de hoogtijdagen van het kanaal. O.a. de papierindustrie bij Eerbeek en Dieren maakte dankbaar gebruik van het kanaal voor transport. Voor het productieproces van papier maakte men ook gebruik van water, maar dit kwam uit gegraven sprengen en beken die dit deel van de Veluwe rijk is. Sommigen van de sprengen en beken komen uit in het Apeldoorns kanaal. Zo is een interessant en ingewikkeld waterstelsel ontstaan. Na de tweede wereldoorlog verminderde het belang van het Apeldoorns kanaal voor de scheepvaart, door de opkomst van transport over de weg en het spoor. Steeds meer delen van het kanaal werden buiten gebruik gesteld voor de scheepvaart tot het in 1982 helemaal werd afgesloten voor scheepvaart. Heden ten dage heeft het kanaal een functie in de waterhuishouding van de Veluwe. Pogingen om het kanaal weer geschikt te maken voor recreatievaart zijn tot op heden op niets uitgelopen, omdat hiervoor teveel aanpassingen noodzakelijk zouden zijn.

HORECA