BELEVINGSGEBIEDEN VELUWE

De Veluwe is een sterk merk, iedereen denkt meteen aan de bekende aspecten: herten, rust, ruimte, bossen, zandverstuivingen en heidevlakten. Willen we graag zo houden, maar we willen ook graag aandacht voor de andere aspecten van de Veluwe die de moeite waard zijn. Hoe pakken we dat aan?

Een groep externe deskundigen heeft, samen met veel mensen vanuit de Veluwe, gezocht naar een manier om samenhang, samenwerking en focus te versterken. Zij zijn uitgekomen op een concept dat we ‘Belevingsgebieden’ noemen en dat is het beste te zien als een methode om tot versterking en een goede ontwikkeling te komen van nieuwe producten en diensten. Uitgangspunt is dat ieder stukje Veluwe ook eigen accenten heeft om te beleven als bezoeker.

VisitVeluwe is vanaf december 2018 aan de slag gegaan in de verschillende regio’s om mensen te inspireren aan de hand van de Belevingsgebieden in opdracht van de VeluweAlliantie.

DE VELUWEZOOM DE BEVOCHTEN VELUWE DE SMAKELIJK VELUWE DE HOGE VELUWE DE STILLE VELUWE VELUWS VERLEDEN DE GEHEIME VELUWE DE KONINKLIJKE VELUWE DE AMBACHTELIJKE VELUWE DE INDUSTRIËLE VELUWE

DE VELUWEZOOM

De Veluwezoom is van oudsher een bekend en geliefd gebied onder de Nederlanders. Het Nationale Park Veluwezoom is dan ook een van de drukst bezochte natuurgebieden in Nederland met de Posbank als centrale (uitzichts)punt en het daargelegen paviljoen van Mastenbroek als attractie voor zowel natuur- als architectuurliefhebbers.

 

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE BEVOCHTEN VELUWE

Van de beroemde brug in Arnhem tot het Airborne Museum en van de velden waar de parachutisten landden op de Ginkelse Hei tot de militairebegraafplaatsen waar een groot deel van de bevrijders ten ruste werden gelegd en Vliegveld Deelen waar de Canadese troepen een groot deel van hun materiaal achterlieten na de bevrijding: in dit belevingsgebied is het militaire verleden van de Veluwe prominent aanwezig.

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE HOGE VELUWE

Zoals eerder vastgesteld, denkt de Nederlander bij ‘de Veluwe’ vooral aan een reliëf- en bosrijk natuurgebied met grote zandvlakten en paarse heidevelden dat wordt bewoond door edelherten en everzwijnen. De Hoge Veluwe heeft het allemaal.

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE SMAKELIJKE VELUWE

De Gelderse Vallei profileert zich de afgelopen jaren steeds meer als de ‘Food Valley’ en de gemeente Ede zet zo sterk in op ‘food’ als thema dat ze zelfs een wethouder ‘food’ kregen in 2017. Het verhaal over de productie en bereiding van ons voedsel hoeft zich echter niet te beperken tot het akkerland van de Gelderse Vallei – ook de Veluwe heeft een verhaal te vertellen!

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE STILLE VELUWE

Het Zendgebouw in Radio Kootwijk staat als een indrukwekkende sfinx midden in een van Europa’s grootste stuifzandgebieden. Het gebouw werd juist hier gebouwd omdat het hier zo stil was – een optimale plek om te luisteren.Tegenwoordig heeft zowel stilte als luisteren een andere context en functie gekregen dan toen Radio Kootwijk werd gebouwd.

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

VELUWS VERLEDEN

Dit belevingsgebied biedt een aaneenschakeling van bijzondere verhalen die samen een veel groter verhaal vertellen: het verhaal van heel de Veluwe door de eeuwen heen!

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE GEHEIME VELUWE

In dit belevingsgebied liggen de belevingen niet voor het grijpen. Hier rijd je niet in je auto naar een parkeerplaats direct naast de attractie. Hier kost het wat moeite en is de zoektocht zelf onderdeel van de beleving.

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE AMBACHTELIJKE VELUWE

Dit belevingsgebied bestaat nóg niet. Het aanbod is dun bezaaid en niet verbonden in een beleving van een gebied als zodanig. Er zal dus relatief veel tijd nodig zijn voordat dit belevingsgebied echt als zodanig gepresenteerd kan worden aan de bezoeker. Dit is een ambitie van lange adem.

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE KONINKLIJKE VELUWE

De Koninklijke familie kwam naar de Veluwe vanwege veel van dezelfde kwaliteiten als de bemiddelden die hun buitenplaatsen al eeuwen lang vestigden aan de rand van de Veluwe. Het Kroondomein behoort tegenwoordig tot de Staat en is opengesteld voor het publiek – tenzij de Koning er zelf wenst te jagen. Dit geeft het gebied een extra allure, ook voor bezoekers die vooral met foto-toestellen op jacht gaan.

Het Belevingsgebied

Kansen

Aandachtspunten

Doelgroep

Product-life-cycle

Acties en vervolg

DE INDUSTRIËLE VELUWE

Het reliëf van het Veluwe massief bood de mogelijkheid om waterkracht als energiebron in te zetten voor de productie van allerlei spullen. Zowel natuurlijke beken als door de mens gegraven sprengen werden hiervoor benut. Dit gebeurde op veel plekken langs de rand van de Veluwe, maar in dit gebied zijn er nog veel sporen van te zien.