DE DUITSE GAST

INLEIDING

Er kwamen in 2018 5.689.000 Duitse verblijfsgasten naar Nederland. Samen verbleven ze liefst 19.329.000 overnachtingen in ons land. Zoals bekend gaan veel Duitsers naar de kust en Amsterdam is uiteraard populair, maar ook Gelderland is een geliefde bestemming: 267.000 Duitsers verbleven in 2018 minstens 1 nacht in onze provincie.

Dat is bijna 40% van het totaal aantal buitenlandse toeristen en daarmee is ‘de Duitser’ verreweg de grootste groep inkomende toeristen. Gezien de groeipercentages is de verwachting dat dit de komende jaren alleen maar verder zal stijgen.

Belangrijk dus om zo veel mogelijk te weten over de Duitse toerist. Wie zijn het? Waar verblijven ze? Wat ondernemen ze op een vakantie? Wat geven ze uit? Hoe boeken ze? Etc. VisitVeluwe geeft je hier alle cijfers en inzichten waar jij je voordeel mee kunt doen.

HOE ONTWIKKELT HET DUITSE INKOMEND TOERISME ZICH?

267.000 Duitsers verbleven in 2018 minstens 1 nacht binnen Gelderland. Dat is een stijging van bijna 20%!!! ten opzichte van het jaar daarvoor. Wat op diens beurt al een stijging had van 27% ten opzichte van 2016. Daarmee blijft Duitsland niet alleen het belangrijkste herkomstland voor inkomend toerisme in onze provincie, maar verstevigt het die positie ook.

Dat is een fors grotere groei dan het landelijke gemiddelde, wat op 9% lag vorig jaar. Over een iets langere periode gekeken is de landelijke groei wel stabieler, rond de 10%. In onze provincie fluctueert de groei veel meer, met zelfs (een hele lichte) daling 2013 en 2014.

Niet geheel verrassend zijn er dezelfde trends te zien bij het aantal overnachtingen dat Duitsers verblijven. Gemiddeld verbleven ze overigens 3 nachten afgelopen jaar. Gelderland staat daarmee op een 5e plaats van provincies waar Duitsers naartoe gaan. Voor dagbezoekjes staan we 1 plekje hoger op de 4e plaats.

In de toekomst zullen er nog veel meer Duitsers onze kant op komen is de voorspelling. En geef ze eens ongelijk. Specifiek voor Duitsland voorspelt NBTC bijna een verdubbeling, van ruim 5,2 miljoen in 2017 naar ruim 10,3 miljoen buitenlandse bezoekers in 2030.

Helaas zijn er geen cijfers specifiek voor de Veluwe, vandaar dat we hier kijken naar Gelderland. We werken eraan om in de (nabije) toekomst wel weer cijfers op Veluws niveau te kunnen toevoegen.

ONTWIKKELING VERBLIJFSTOERISME

GELDERLAND VS NEDERLAND

GELDERLAND VS ANDERE PROVINCIES

VOORSPELLING

WIE WAT WAAR?

Om de Duitse bezoeker goed te kunnen ontvangen, is het goed om ze goed te leren kennen. Wie zijn het? Uit welk deel van Duitsland komen ze? In welke periode komen ze? Komen ze met de auto of op een andere manier? En wat zijn eigenlijk de beweegredenen om hier naartoe te komen? We hebben de antwoorden hier voor je op een rijtje gezet.

DE BELANGRIJKSTE CONCLUSIES:

  1. doelgroepen Nora en Mary zijn het grootst
  2. verreweg de meeste Duitse verblijfsgasten komen uit Nordrhein-Westfalen
  3. mei, de zomervakantie en oktober zijn populaire perioden
  4. ze komen vooral met de auto
  5. relaxen en uitwaaien zijn belangrijke beweegredenen om hier naartoe te komen

WIE ZIJN HET?

WAAR KOMEN ZE VANDAAN?

WANNEER KOMEN ZE?

HOE KOMEN ZE?

WAAROM KOMEN ZE?

HOE VAAK KOMEN ZE?

VERBLIJF

267.000 Duitsers verbleven in 2018 minstens 1 nacht binnen Gelderland. Ze verbleven het vaakst in een hotel. Ze verblijven daar gemiddeld wel maar 1,6 nacht. Op campings (3,9) en bungalowparken (4,75) blijven gasten beduidend langer.

Tijdens hun verblijf gaat de Duitse toerist het liefst wandelen door een stad. Het bezoeken van een natuurgebied en historische bezienswaardigheden en het maken van een rondvaart scoren relatief hoog bij 45-64 jarigen. Een dierentuin en een attractiepark zijn bovengemiddeld populair bij gezinnen met jonge kinderen (resp. 36% en 39%). Evenementen/festivals scoren hoog bij jongeren tot 25 jaar (30%).

Een Duitser besteedt tijdens diens verblijf gemiddeld een stuk meer dan de binnenlandse toerist:

  • €112 pp, per dag (tov €33 Nederlander)
  • €442 pp, per verblijf (tov €166 Nederlander)

WAAR VERBLIJVEN ZE?

HOE LANG BLIJVEN ZE?

WAT ONDERNEMEN ZE?

WAT GEVEN ZE UIT?

ZOEKEN EN BOEKEN

Vanuit Duitsland wordt in Google vooral gezocht op ‘Holland’ door mensen die geïnteresseerd zijn in een vakantie of dagje weg naar Nederland. Ruim 4x zoveel als op ‘Niederlande’ en nog veel meer dan op ‘Nederland’. Ze zoeken veelal naar overnachtingsaccommodaties. Daarbinnen is ‘ferienhaus’ erg populair. Daarop wordt 2x zoveel gezocht als op ‘ferienwohnung’, een term die zelf ook in de top 5 staat. Daarnaast zijn campings (campingplatze) en center parcs veel gezocht.

Duitse gasten boeken, niet heel verrassend, voor het merendeel online op websites. Via telefoon, fax en e-mail wordt door net iets minder dan een kwart van de Duitsers geboekt. Ze doen dat vooral zo’n 4 to 12 weken vantevoren. Kunnen boeken in hun eigen taal (geen Google Translate) vindt een heel groot gedeelte daarbij belangrijk. Ook beschikbaarheid van omgevingsinformatie en menukaarten in het Duits vindt meer dan de helft van deze Duitsers belangrijk voor hun keuze.

HOE BOEKEN ZE?

WANNEER BOEKEN ZE?

BELANG DUITSE TAAL BIJ BOEKEN

WAT ZOEKEN ZE?

DE DUITSE GAST
INHOUDSOPGAVE
INLEIDING
HOE ONTWIKKELT HET DUITSE INKOMEND TOERISME ZICH?
WIE WAT WAAR?
VERBLIJF
ZOEKEN EN BOEKEN