DE DUITSE TOERIST

Geschreven door:
Omar van Beek
Business Intelligence Marketeer

INLEIDING

Er kwamen in 2021 2.596.000 Duitse verblijfsgasten naar Nederland. Vanwege COVID en de daarbij behorende maatregelen is dit een daling ten opzichte van het recordjaar 2019 van 48%. Voor 2021 komt daar nog een daling bij van 21% ten opzichte van 2020. Samen verbleven ze liefst 10.115.000 overnachtingen in ons land. Zoals bekend gaan veel Duitsers naar de kust en Amsterdam is uiteraard populair, maar ook Gelderland is een geliefde bestemming met 368.000 Duitse overnachtingen.

Dat is bijna de helft (41%) van het totaal aantal buitenlandse toeristen en daarmee is ‘de Duitser’ verreweg de grootste groep inkomende toeristen.

Belangrijk dus om zo veel mogelijk te weten over de Duitse toerist. Wie zijn het? Waar verblijven ze? Wat ondernemen ze op een vakantie? Wat geven ze uit? Hoe boeken ze? Etc. VisitVeluwe geeft je hier alle cijfers en inzichten waar jij je voordeel mee kunt doen.

HOE ONTWIKKELT HET DUITSE INKOMEND TOERISME ZICH?

Waar in 2019 door Duitsers meer dan 1 miljoen overnachtingen in Gelderland plaatsvonden is er door COVID, en de daarbij behorende maartregelen, de afgelopen twee jaar een sterke daling te zien. Het verblijf in 2020 is met 49% gedaald en is de daling in 2021 verder doorgezet met een daling van 34%. Hiermee komt het totaal aantal overnachtingen op een vergelijkbaar aantal dan dat van 2014. Landelijk lag de daling in 2021 op 17%.

Dan het aantal gasten. 109.000 Duitsers verbleven in 2021 minstens 1 nacht binnen Gelderland. Dat is een daling van 33% ten opzichte van het jaar daarvoor. Ondanks deze daling blijft Duitsland hiermee het belangrijkste herkomstland voor inkomend toerisme in onze provincie.

De daling op landelijk niveau van Duitse gasten lag in 2021 op 21%. Dit komt doordat de daling in de kustprovincies minder groot was dan in de rest van Nederland.

In de toekomst kijken is vanwege de onzekerheid rondom het Corona-virus lastig. Specifiek voor Duitsland voorspelt NBTC bijna een verdubbeling, van ruim 5,2 miljoen in 2017 naar ruim 10,3 miljoen buitenlandse bezoekers in 2030. Deze voorspelling is echter gedaan voor de crisis waardoor deze aantallen naar alle waarschijnlijkheid bijgesteld moeten worden.

ONTWIKKELING VERBLIJFSTOERISME

GELDERLAND VS NEDERLAND

GELDERLAND VS ANDERE PROVINCIES

VOORSPELLING

WIE WAT WAAR?

Om de Duitse bezoeker goed te kunnen ontvangen, is het goed om ze goed te leren kennen. Wie zijn het? Uit welk deel van Duitsland komen ze? In welke periode komen ze? Komen ze met de auto of op een andere manier? En wat zijn eigenlijk de beweegredenen om hier naartoe te komen? We hebben de antwoorden hier voor je op een rijtje gezet.

DE BELANGRIJKSTE CONCLUSIES:

  1. Doelgroepen Socializers & Creatives zijn het grootst
  2. Verreweg de meeste Duitse verblijfsgasten komen uit Noordrijn-Westfalen
  3. Mei, de zomervakantie en oktober zijn populaire perioden
  4. Ze komen vooral met de auto
  5. Ontsnappen aan de dagelijkse sleur en ontspanning zijn de belangrijkste redenen om hier naartoe te komen

TIP: 

Gasten onthouden drie dingen van hun bezoek: het hoogtepunt, het dieptepunt en het weggaan. Bedenk een mooie afsluiting voor de gast zodat ze me een goed gevoel naar huis gaan.

WIE ZIJN HET?

WAAR KOMEN ZE VANDAAN?

WANNEER KOMEN ZE?

WAT IS BELANGRIJK VOOR ZE?

WAAROM KOMEN ZE?

HOE VAAK KOMEN ZE?

VERBLIJF

112.000 Duitsers verbleven in 2021 minstens 1 nacht binnen Gelderland. Ze verbleven het vaakst op een camping. Ze verblijven daar gemiddeld 4,1 nachten. In een hotel (1,7) blijven gasten beduidend korter en bungalowparken (4,8) blijven gasten langer.

Tijdens hun verblijf gaat de Duitse toerist het liefst wandelen door een stad. Het bezoeken van een natuurgebied en historische bezienswaardigheden en het maken van een rondvaart scoren relatief hoog bij 45-64 jarigen. Een dierentuin en een attractiepark zijn bovengemiddeld populair bij gezinnen met jonge kinderen (resp. 36% en 39%). Evenementen/festivals scoren hoog bij jongeren tot 25 jaar (30%).

Een Duitser besteedt tijdens diens verblijf gemiddeld een stuk meer dan de binnenlandse toerist.

WAAR VERBLIJVEN ZE?

HOE LANG BLIJVEN ZE?

WAT ONDERNEMEN ZE?

WAT GEVEN ZE UIT?

ZOEKEN EN BOEKEN

Vanuit Duitsland wordt in Google vooral gezocht op ‘Holland’ door mensen die geïnteresseerd zijn in een vakantie of dagje weg naar Nederland. Ruim 4x zoveel als op ‘Niederlande’ en nog veel meer dan op ‘Nederland’. Ze zoeken veelal naar overnachtingsaccommodaties. Daarbinnen is ‘ferienhaus’ erg populair. Daarop wordt 2x zoveel gezocht als op ‘ferienwohnung’, een term die zelf ook in de top 5 staat. Daarnaast zijn campings (campingplatze) en center parcs veel gezocht.

Duitse gasten boeken, niet heel verrassend, voor het merendeel online op websites. Via telefoon, fax en e-mail wordt door net iets minder dan een kwart van de Duitsers geboekt. Ze doen dat vooral zo’n 4 to 12 weken vantevoren. Kunnen boeken in hun eigen taal (geen Google Translate) vindt een heel groot gedeelte daarbij belangrijk. Ook beschikbaarheid van omgevingsinformatie en menukaarten in het Duits vindt meer dan de helft van deze Duitsers belangrijk voor hun keuze.

HOE BOEKEN ZE?

WANNEER BOEKEN ZE?

BELANG DUITSE TAAL BIJ BOEKEN

WAT ZOEKEN ZE?

HEB JE VRAGEN EN/OF OPMERKINGEN?

Tatos Ohan
Accountmanager Rijk van Nijmegen & De Betuwe
088 366 02 50 t.ohan@visitarnhemnijmegen.nl
Hugo Veenendaal
Accountmanager Regio Arnhem & De Liemers
088 366 02 50 h.veenendaal@visitarnhemnijmegen.nl
DE DUITSE TOERIST
INHOUDSOPGAVE
INLEIDING
ONTWIKKELING
WIE WAT WAAR?
VERBLIJF
ZOEKEN EN BOEKEN
EXTRA INFORMATIE
CONTACT