MEEST GEZOCHT ICM APPELTERN
De meest gezochte zoekopdracht voor Appeltern binnen toerisme en recreatie is de tuinen van Appeltern.
BIG SEARCH DATA
Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4,5 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).
Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.
Zoekopdrachten zijn vaak een categorie (bijv hotel, zwemmen of museum) in combinatie met een plaats. Er wordt maandelijks 17.382 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Appeltern. Er wordt op sommige plekken ook gekeken naar Nijmegen, omdat dat de stad is die bij Appeltern ligt en daar veel zoekvolume op is.
De drie meest gezochte termen zijn ‘De tuinen van Appeltern’, ‘De Gouden Ham’ en ‘Camping Appelterm’. Een andere geografische aanduiding die interessant kan zijn, is Gelderland. Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Gelderland wordt 118.532 keer per maand gezocht.
Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten voor dagje uit en tuinen gekeken in combinatie met ‘Appeltern’ en ‘Gelderland’ gekeken. Dat zijn zoekopdrachten zoals o.a. ‘dagje weg gelderland’ of ’tuinen appeltern’. Dat is in de afgelopen 4,5 jaar gemiddeld 17.354 x gezocht per maand.
De meest gezochte zoekopdracht voor Appeltern binnen toerisme en recreatie is de tuinen van Appeltern.
Van alle zoekopdrachten (binnen de opgestelde set toeristisch-recreatieve zoektermen) die de toevoeging ‘Gelderland’ bevatten zijn bijna allen generiek (dus geen specifieke bedrijven). Vooral campings zijn blijkbaar iets waarnaar op provincieniveau gezocht wordt. Ook hier zien we niet direct groepsactiviteiten of accommodaties terugkomen.
Binnen Gelderland is te zien dat het meest gezocht wordt naar toeristisch-recreatieve termen in combinatie met Nijmegen en Arnhem. Apeldoorn komt op een derde plaats. Ook Veluwe staat in de top 5. Appeltern staat niet in deze top-lijst, maar de dichtsbijzijnde stad Nijmegen wel.
In 2019 is het zoekvolume naar recreatieve en toeristische termen in combinatie met Nijmegen 12,48% gestegen in vergelijking met 2018. Ook over de afgelopen 4,5 jaar is er een duidelijke stijging te zien.
De stijging van afgelopen jaar wordt vooral door termen in de categorieën locaties (+27,33%) en recreatie (+15,35%) veroorzaakt. De grootste stijgers zijn onder andere wellness, down the rabbit hole en Thermen Berendonck. Ook de grote categorieën stijgen, zoals dagje uit (+3%), Nijmeegse vierdaagse (+2,9%) en bioscoop (+8%).
Afgelopen jaar is er een daling te zien bij de zoektermen bed & breakfast (-18%), Fortarock (-20%) en vierdaagsefeesten (-53%).
De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Hier vind je de 2 belangrijkste zoekcombinaties voor jouw bedrijf: ‘Tuinen Appeltern’, en ‘Dagje weg Gelderland’.
WAT KUN JE HIERMEE?
Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling. Als blijkbaar de wens naar een museum wat ook interessant is voor kinderen, dan kun je hier op inspelen.
Hieronder staan de volumes van longtail zoekopdrachten die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf, namelijk alles waarop gezocht is in combinatie met ‘Tuinen’ en ‘Appeltern’. Waar ligt de interesse van de online zoekende Nederlander? Welke woorden worden gebruikt?
Hieronder staan de volumes van longtail zoekopdrachten die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf, namelijk alles waarop gezocht is in combinatie met ‘dagje weg’ en ‘Gelderland’. Waar ligt de interesse van de online zoekende Nederlander? Welke woorden worden gebruikt?
Exacte zoekvolumes geven een goed inzicht in weaarop veel gezocht wordt, maar in onderstaande tabel staan groeipercentages. Hierdoor wordt inzichtlijk welke termen in populariteit toenemen of welke afnemen. Daar kunnen interessante trends opgemerkt worden.
Hoe verhoudt Tuinen van Appeltern zich tot de andere attracties in de regio? Het was lastig om directe concurrenten uit de regio aan te wijzen, dus er is een mix gemaakt tussen verschillende organisaties. Hieronder is te zien hoe vaak gezocht wordt naar de verschillende organisaties:
In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.
We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.
WAT KUN JE HIERMEE?
Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?
Zoekopdrachten naar ’tuinen Appeltern’ en ‘Tuinen van Appeltern’ komen uit op verschillende websites. Dit is interessant om te zien in verband met samenwerkingen en/of advertentiemogelijkheden.
Er is ook gekeken op welke websites bezoekers komen via de zoekopdrachten met ‘Dagje weg’ en ‘Gelderland’.
Heb je vragen over dit rapport? Neem dan contact op via het partnerportaal!
Roel Jansen
Accountmanager Rijk van Nijmegen
r.jansen@visitarnhemnijmegen.nl