GOOGLE RAPPORT NEDERLANDS OPENLUCHTMUSEUM

BIG SEARCH DATA

BIG SEARCH DATA

Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).

Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.

ZOEKWOORDEN ALGEMEEN

Zoekopdrachten zijn vaak een categorie (bijv hotel, zwemmen of museum) in combinatie met een plaats. Er wordt maandelijks 879.822 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Arnhem. De drie meest gezochte termen zijn ‘burgers zoo’, ‘pathe arnhem’ en ‘openluchtmuseum arnhem’.  Een ander geografische aanduiding die interessant kan zijn, is Gelderland. Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Gelderland wordt 118.623 keer per maand gezocht.

Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten met ‘museum’ in combinatie met  ‘Arnhem’ en ‘Gelderland’ gekeken. Dat zijn zoekopdrachten zoals ‘museum in arnhem’, ‘musea arnhem’ of ‘museum in gelderland’. Dat is in de afgelopen 4 jaar gemiddeld 52.477 x gezocht per maand.

MEEST GEZOCHT ICM ARNHEM

MEEST GEZOCHT ICM GELDERLAND

BENCHMARK

TREND ARNHEM

ZOEKWOORDEN SPECIFIEK

De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Hier vind je de 2 belangrijkste zoekcombinaties voor jouw bedrijf: ‘dagje uit arnhem’ en ‘dagje weg gelderland’.

WAT KUN JE HIERMEE?
Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling.

MUSEUM ICM ARNHEM

MUSEUM ICM GELDERLAND

TRENDS

BENCHMARK

KANAALANALYSE

In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.

We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.

WAT KUN JE HIERMEE?
Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?

Mocht je graag van andere termen een kanaalanalyse krijgen, bijvoorbeeld omdat uit dit rapport is gebleken dat zoektermen [met dagje weg Gelderland] interessant zijn en jouw bedrijf daarbij aansluit, dan vraag deze gerust op bij je accountmanager van VisitArnhem.

MUSEUM ARNHEM

MUSEUM GELDERLAND

VRAGEN?

Heb je vragen over dit rapport? Neem dan contact op! 

Menno Feitsma
Regiocoördinator Regio Arnhem
M.feitsma@visitarnhemnijmegen.nl

GOOGLE RAPPORT NEDERLANDS OPENLUCHTMUSEUM
INHOUDSOPGAVE
BIG SEARCH DATA
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
KANAALANALYSE
VRAGEN?