Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).
Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
Zoekopdrachten zijn vaak een categorie (bijv hotel, zwemmen of klimbos) in combinatie met een plaats. Er wordt maandelijks 58.752 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Ermelo. De meest gezochte termen zijn ‘restaurant ermelo’, ‘camping ermelo’ en ‘heerlickheijd ermelo’. Ook ‘klimbos ermelo’ staat hoog.
Andere geografische aanduidingen die interessant zouden kunnen zijn, zijn Veluwe en Gelderland. Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Veluwe of Gelderland wordt aanzienlijk meer gezocht: 170.015 en 116.764 keer per maand. Ook als we specifiek naar jouw sector ‘recreatie’ kijken zijn Gelderland en de Veluwe groter. Beiden ruim 70.000 zoekopdrachten per maand tegenover 22.287 keer voor Ermelo.
Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten met ‘klimmen’ in combinatie met ‘ermelo’ gekeken. Dat zijn zoekopdrachten als ‘klimbos ermelo’, ‘klimmen in ermelo’ of ‘ermelose klimtocht’. Dat is in de afgelopen 4 jaar gemiddeld 2.180 x gezocht per maand. Dat is juist weer een stuk hoger ten opzichte van 1.022 x voor de Veluwe en 401 x in combinatie met Gelderland. We zullen alle 3 de combinatiemogelijkheden meenemen.
Van alle zoekopdrachten (binnen de opgestelde set toeristisch-recreatieve zoektermen) die de toevoeging ‘Veluwe’ bevatten is het zoekvolume op ‘Hoge Veluwe’ het grootst. Dat sluit aan bij het beeld wat te zien is in de totale set met zoektermen, namelijk dat het meest wordt gezocht op ‘merknamen’ (bijv Burgers’ Zoo, Paleis Het Loo of Van der Valk).
Op algemene zoekopdrachten (dus van mensen die nog niet precies weten wat ze willen) komen de verschillende type overnachtingsaccommodaties naar boven. Nog voor bijv ‘wandelen + veluwe’.
Van alle zoekopdrachten (binnen de opgestelde set toeristisch-recreatieve zoektermen) die de toevoeging ‘Gelderland’ bevatten zijn bijna allen generiek (dus geen specifieke bedrijven). Vooral campings zijn blijkbaar iets waarnaar op provincieniveau gezocht wordt.
Binnen Gelderland is te zien dat het meest gezocht wordt naar toeristisch-recreatieve termen in combinatie met Arnhem en Nijmegen. Apeldoorn komt op een derde plaats. Ook Veluwe en Gelderland staan in de top 5.
In 2018 is het zoekvolume naar recreatieve en toeristische termen in combinatie met Ermelo 4,5% gestegen in vergelijking met 2017. Ook over de afgelopen 4 jaar is er een duidelijke stijging te zien.
De stijging van afgelopen jaar wordt vooral door termen in de categorieën recreatie (+8,3%) en uiteten (+6,1%) veroorzaakt. Zo is bijv ‘ecaspe room ermelo’ met ruim 400% gestegen, maar zagen ook ‘kasteel’, ‘wandelen’, ’tuincentrum’, ‘pannenkoeken’ en ‘lunch’ allen een flink toename in interesse.
Een daling is te zien bij de categorie overnachten (-2,5%). Met name doordat er minder gezocht is naar bungalowparken en bed and breakfasts.
In 2018 is het zoekvolume naar algemene termen binnen toerisme en recreatie in combinatie met Veluwe toegenomen met 6,7%. Ook over een langere periode is in de grafiek een duidelijke stijging in zoekvolume te zien voor de Veluwe. Al werd de piek van augustus 2017 in 2018 niet overtroffen.
De groei zit vooral bij de categorieen [recreatie] en [uit eten]. Binnen recreatie zijn parken, zwembad, fietsroutes, MTB, huifkartocht bijvoorbeeld termen die flink populairder zijn geworden. Binnen uit eten zijn restaurant, uit eten en vooral lunch en brunch flink gestegen.
Opvallende dalers zijn overigens high tea, klimmen en bed & breakfast. Allemaal dus in combinatie met Veluwe.
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Voor een hotel in Apeldoorn is het bijv interessant om te weten dat er veel gezocht wordt op ‘hotel in apeldoorn, hond toegestaan’. Voor Klimbos Ermelo zijn er echter twee dingen aan de hand. 1) de naam is ook direct de zoekterm. Voor Burgers’ Zoo zoeken mensen bijv op ‘dierentuin arnhem’, maar Klimbos Ermelo is een naam die zegt wat het is. 2) Klimbossen zijn een niche waardoor er weinig longtail zoekopdrachten voor zijn. De kansen zullen dus meer liggen in zoekopdrachten van mensen die algemener op zoek zijn naar een activiteit of uitje.
WAT KUN JE HIERMEE? Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling. Als blijkbaar de wens naar een overnachtingsaccommodatie waarbij een hond is toegestaan groot is, is het wellicht het overwegen waard om dat op te pakken.
De meeste gebruikte zoekopdrachten buiten ‘ermelo’ zijn klimbos veluwe en klimbos gelderland. Daarachter zitten nog een aantal longtailtermen die wellicht interessant zijn, maar het zoekvolume daarop is niet groot.
Aangezien Klimbos Ermelo een naam heeft die zegt wat het is en er niet heel veel klimbossen zijn, is er weinig winst te halen uit longtail zoekopdrachten op dat gebied. Waar zitten dan de potentiële bezoekers? We hebben het een niveau hoger gezocht. Mensen die niet specifiek op zoek zijn naar een klimbos, maar nog in de oriëntatiefase zitten voor een activiteit in Ermelo. Dan zijn dit de termen met het meeste zoekvolume waarop ingezet zou kunnen worden:
Exacte zoekvolumes geven een goed inzicht in waarop veel gezocht wordt, maar in bovenstaande tabel staan groeipercentages. Hierdoor wordt inzichtelijk welke termen in populariteit toenemen of welke afnemen. Daar kunnen interessante trends opgemerkt worden.
Hoe verhoudt Klimbos Ermelo zicht tot de andere klimbossen? Hieronder is te zien hoe vaak gezocht wordt naar de verschillende klimbossen:
KANAALANALYSE
In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.
We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.
WAT KUN JE HIERMEE? Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?
Mocht je graag van andere termen een kanaalanalyse krijgen, bijvoorbeeld omdat uit dit rapport is gebleken dat zoektermen [met hond], [luxe] of [goedkoop] interessant zijn en jouw bedrijf daarbij aansluit, dan vraag deze gerust op bij je accountmanager van VisitVeluwe.
Zoekopdrachten naar ‘klimbos ermelo’, ‘ermelo klimbos’, ‘klimbossen in ermelo’, etc komen uit op jullie eigen 2 websites zoals te verwachten viel. Daarachter zit echter klimbosgarderen.nl die nog een behoorlijk percentage ‘afsnoept’. Daarachter zitten websites die wellicht interessant zijn om mee samen te werken of om op te adverteren.
Als we meerdere zoektermen samenpakken die met klimmen en klimbossen te maken hebben dan komen onderstaande websites daaruit rollen. Dit zijn wel allemaal termen in combinatie met plaatsnamen binnen Gelderland.
INHOUDSOPGAVE
BIG SEARCH DATA
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
KANAALANALYSE
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.