INDEX

Let op: deze index is nog niet klikbaar, daar wordt aan gewerkt. Je kun de pijltjes onder in de balk gebruiken.

INLEIDING

ZOEKTERMEN ALGEMEEN

ZOEKTERMEN SPECIFIEK

KANAALANALYSES

BIG SEARCH DATA

Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).

Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.

ZOEKWOORDEN ALGEMEEN

Zoekopdrachten zijn vaak een categorie (bijv hotel, zwemmen of klimbos) in combinatie met een plaats. Er wordt maandelijks 58.752 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Ermelo. De meest gezochte termen zijn ‘restaurant ermelo’, ‘camping ermelo’ en ‘heerlickheijd ermelo’. Ook ‘klimbos ermelo’ staat hoog.

Andere geografische aanduidingen die interessant zouden kunnen zijn, zijn Veluwe en Gelderland. Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Veluwe of Gelderland wordt aanzienlijk meer gezocht: 170.015 en 116.764 keer per maand. Ook als we specifiek naar jouw sector ‘recreatie’ kijken zijn Gelderland en de Veluwe groter. Beiden ruim 70.000 zoekopdrachten per maand tegenover 22.287 keer voor Ermelo.

Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten met ‘klimmen’ in combinatie met ‘ermelo’ gekeken. Dat zijn zoekopdrachten als ‘klimbos ermelo’, ‘klimmen in ermelo’ of ‘ermelose klimtocht’. Dat is in de afgelopen 4 jaar gemiddeld 2.180 x gezocht per maand. Dat is juist weer een stuk hoger ten opzichte van 1.022 x voor de Veluwe en 401 x in combinatie met Gelderland. We zullen alle 3 de combinatiemogelijkheden meenemen.

MEEST GEZOCHT ICM ERMELO

MEEST GEZOCHT ICM VELUWE

MEEST GEZOCHT ICM GELDERLAND

BENCHMARK

TREND ERMELO

TREND VELUWE

ZOEKWOORDEN SPECIFIEK

De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Voor een hotel in Apeldoorn is het bijv interessant om te weten dat er veel gezocht wordt op ‘hotel in apeldoorn, hond toegestaan’. Voor Klimbos Ermelo zijn er echter twee dingen aan de hand. 1) de naam is ook direct de zoekterm. Voor Burgers’ Zoo zoeken mensen bijv op ‘dierentuin arnhem’, maar Klimbos Ermelo is een naam die zegt wat het is. 2) Klimbossen zijn een niche waardoor er weinig longtail zoekopdrachten voor zijn. De kansen zullen dus meer liggen in zoekopdrachten van mensen die algemener op zoek zijn naar een activiteit of uitje.

WAT KUN JE HIERMEE?
Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling. Als blijkbaar de wens naar een overnachtingsaccommodatie waarbij een hond is toegestaan groot is, is het wellicht het overwegen waard om dat op te pakken.

KLIMBOS ICM ERMELO

KLIMBOS ICM VELUWE OF GELDERLAND

ACTIVITEITEN ERMELO

ACTIVITEITEN VELUWE OF GELDERLAND

TRENDS

BENCHMARK

KANAALANALYSE

In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.

We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.

WAT KUN JE HIERMEE?
Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?

Mocht je graag van andere termen een kanaalanalyse krijgen, bijvoorbeeld omdat uit dit rapport is gebleken dat zoektermen [met hond], [luxe] of [goedkoop] interessant zijn en jouw bedrijf daarbij aansluit, dan vraag deze gerust op bij je accountmanager van VisitVeluwe.

KLIMBOS ERMELO

KLIMMEN

INDEX
BIG SEARCH DATA
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
KANAALANALYSE