INDEX

Let op: deze index is nog niet klikbaar, daar wordt aan gewerkt. Je kun de pijltjes onder in de balk gebruiken.

INLEIDING

ZOEKTERMEN ALGEMEEN

ZOEKTERMEN SPECIFIEK

KANAALANALYSES

BIG SEARCH DATA

Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).

Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.

ZOEKTERMEN ALGEMEEN

Er wordt maandelijks 525.317 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Apeldoorn. De top 5 meest gezochte termen bestaat hierbij uit specifieke bedrijven (Apenheul, Juliantoren, vd Valk Apeldoorn, Paleis het Loo en Decathlon Apeldoorn). Daarna komen generieke zoekopdrachten als ‘restaurant apeldoorn’, ‘bioscoop apeldoorn’ en ‘hotel apeldoorn’.

Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Veluwe wordt aanzienlijk minder gezocht: 170.015 keer per maand. Als we echter specifiek naar jouw sector (overnachten) kijken, dan liggen de verhoudingen heel anders. Binnen alle generieke zoektermen (hierbij zijn alle bedrijven weggelaten, dus alleen zoekopdrachten als ‘weekendje weg’, ‘hotel’, ‘camping’, etc) zien we plots dat de combinatie met Veluwe verreweg het meest gezocht wordt: 65.905 keer tegen 24.112 zoekopdrachten specifiek icm Apeldoorn.

Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten met ‘hotel’ in combinatie met ‘apeldoorn’ gekeken (‘hotel apeldoorn’, apeldoorn hotel’, ‘hotels in apeldoorn’, etc). Dat is in de afgelopen 4 jaar gemiddeld 7.710 x gezocht per maand tegenover 5.940 x naar ‘hotel’ icm ‘veluwe’. Duidelijk dat zowel Apeldoorn als Veluwe interessant is om op in te zetten. We zullen dus beiden meenemen.

MEEST GEZOCHT ICM 'VELUWE'

MEEST GEZOCHT ICM 'APELDOORN'

MEEST GEZOCHT ICM 'GELDERLAND'

BENCHMARK

TREND VELUWE

TREND APELDOORN

ZOEKTERMEN SPECIFIEK

De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Hier vind je de 2 belangrijkste zoekcombinaties voor jouw bedrijf: ‘hotel apeldoorn’ en ‘hotel veluwe’. Daarnaast zijn de overige termen (icm met Apeldoorn en Veluwe) samengevoegd in een overzicht.

WAT KUN JE HIERMEE?
Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling. Als blijkbaar de wens naar een overnachtingsaccommodatie waarbij een hond is toegestaan groot is, is het wellicht het overwegen waard om dat op te pakken.

HOTEL + APELDOORN

HOTEL + VELUWE

OVERIG OVERNACHTEN APELDOORN

OVERIG OVERNACHTEN VELUWE

TRENDS APELDOORN

TRENDS VELUWE

KANAALANALYSES

In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.

We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.

WAT KUN JE HIERMEE?
Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?

Mocht je graag van andere termen een kanaalanalyse krijgen, bijvoorbeeld omdat uit dit rapport is gebleken dat zoektermen [met hond], [luxe] of [goedkoop] interessant zijn en jouw bedrijf daarbij aansluit, dan vraag deze gerust op bij je accountmanager van VisitVeluwe.

 

 

HOTEL APELDOORN

HOTEL VELUWE

INDEX
BIG SEARCH DATA
ZOEKTERMEN ALGEMEEN
ZOEKTERMEN SPECIFIEK