Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4,5 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).
Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
Zoekopdrachten zijn vaak een categorie (bijv hotel, zwemmen of museum) in combinatie met een plaats. Er wordt maandelijks 758.510 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Nijmegen. Er is gefocust op Nijmegen, omdat Cuijk een te laag zoekvolume heeft.
De drie meest gezochte termen zijn ‘restaurant nijmegen’, ‘lux nijmegen’ en ‘bioscoop nijmegen’. ‘Hotel Nijmegen’ staat op nummer 6. Een andere geografische aanduiding die interessant kan zijn, is Gelderland. Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Gelderland wordt 118.532 keer per maand gezocht.
Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten over overnachten in combinatie met ‘Nijmegen’ en ‘Gelderland’ gekeken. Dat zijn zoekopdrachten zoals o.a. vakantiepark Nijmegen, camping Gelderland of hotel Nijmegen. Dat is in de afgelopen 4,5 jaar gemiddeld 34.061 x gezocht per maand. We zullen zowel het Rijk van Nijmegen als Gelderland meenemen, al zien we wel dat Nijmegen meer zoekvolume heeft.
De meest gezochte zoekopdracht voor Nijmegen binnen toerisme en recreatie is ‘Lux Nijmegen’.
Hierin zijn bijvoorbeeld een aantal keer de zoektermen ‘ vierdaagse ‘ te zien. Als we gelijkende zoekopdrachten bundelen dan geeft dat onderstaand beeld.
Van alle zoekopdrachten (binnen de opgestelde set toeristisch-recreatieve zoektermen) die de toevoeging ‘Gelderland’ bevatten zijn bijna allen generiek (dus geen specifieke bedrijven). Vooral campings zijn blijkbaar iets waarnaar op provincieniveau gezocht wordt.
Binnen Gelderland is te zien dat het meest gezocht wordt naar toeristisch-recreatieve termen in combinatie met Nijmegen en Arnhem. Apeldoorn komt op een derde plaats. Ook Veluwe staat in de top 5.
In 2019 is het zoekvolume naar recreatieve en toeristische termen in combinatie met Nijmegen 12,48% gestegen in vergelijking met 2018. Ook over de afgelopen 4,5 jaar is er een duidelijke stijging te zien.
De stijging van afgelopen jaar wordt vooral door termen in de categorieën locaties (+27,33%) en recreatie (+15,35%) veroorzaakt. De grootste stijgers zijn onder andere wellness, down the rabbit hole en Thermen Berendonck. Ook de grote categorieën stijgen, zoals dagje uit (+3%), Nijmeegse vierdaagse (+2,9%) en bioscoop (+8%).
Afgelopen jaar is er een daling te zien bij de zoektermen bed & breakfast (-18%), Fortarock (-20%) en vierdaagsefeesten (-53%).
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Hier vind je de 2 belangrijkste zoekcombinaties voor jouw bedrijf: ”Vakantiepark Nijmegen’ en ‘Vakantiepark Gelderland’.
WAT KUN JE HIERMEE? Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling.
Hieronder staan de volumes van longtail zoekopdrachten die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf, namelijk alles waarop gezocht is in combinatie met ‘Vakantiepark’, ‘Camping’ of ‘bungalowpark’ en ‘Nijmegen’. Waar ligt de interesse van de online zoekende Nederlander? Welke woorden worden gebruikt?
Hieronder staan de volumes van longtail zoekopdrachten die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf, namelijk alles waarop gezocht is in combinatie met ‘vakantiepark’, ‘camping’, ‘bungalowpark’ Gelderland’. Waar ligt de interesse van de online zoekende Nederlander?
Exacte zoekvolumes geven een goed inzicht in waarop veel gezocht wordt, maar in onderstaande tabel staan groeipercentages. Hierdoor wordt inzichtelijk welke termen in populariteit toenemen of welke afnemen. Daar kunnen interessante trends opgemerkt worden. Zo is vooral wellness hard gegroeid voor Nijmegen.
Hoe verhoudt het EuroParcs de Kraaijenbergse Plassen zich tot de andere vakantieparken of camping in Nijmegen? Hieronder is te zien hoe vaak gezocht wordt naar de verschillende organisaties. Er zijn ook twee grote hotels meegenomen uit Nijmegen. We zien dat er op specifieke vakantieparken minder wordt gezocht dan verwacht. Het zoekvolume zit vooral op de termen Vakantiepark Nijmegen en Vakantiepark Gelderland.
Het is tevens opvallend dat Kraaijenbergse plassen niet terug komt in ons overzicht. We zien vanuit EuroParcs vooral zoekverkeer op EuroParcs Veluwemeer, de Achterhoek en de Wije Werelt.
KANAALANALYSE
In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.
We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.
WAT KUN JE HIERMEE? Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?
GOOGLE RAPPORT EUROPARCS DE KRAAIJENBERGSE PLASSEN
INHOUDSOPGAVE
BIG SEARCH DATA
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
KANAALANALYSE
VRAGEN?
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.