GOOGLE RAPPORT DE SPELERIJ

BIG SEARCH DATA

BIG SEARCH DATA

Waarnaar zoeken jouw (potentiële) gasten? Om daar een antwoord op te kunnen geven hebben we 4 jaar aan data over zoekgedrag in Google geanalyseerd. Alle zoekvolumes op relevante zoektermen voor toerisme en recreatie zijn beschikbaar gemaakt. Dat is 4 jaar aan daadwerkelijk klantgedrag en -behoefte van Nederlanders (voor ondernemers die ook naar het buitenland kijken zijn Vlaanderen en Duitsland, als belangrijkste herkomstlanden, in ons buitenlandpakket beschikbaar). Dat betekent een onderzoekspanel van 17 miljoen inwoners (of 6,5 miljoen of 83 miljoen in Vlaanderen en Duitsland).

Welke exacte zoekwoorden worden ingetoetst? Wat zijn interessante combinaties? Welke trends zien we in het gebruik van Google? Naar welke websites verwijst google door?Allemaal vragen die in dit rapport worden beantwoord. Daarmee kun je vervolgens je website optimaliseren, interessante advertentiemogelijkheden vinden of je product/dienst erop aanpassen.

ZOEKWOORDEN ALGEMEEN

Zoekopdrachten zijn vaak een categorie (bijv hotel, zwemmen of museum) in combinatie met een plaats. Er wordt maandelijks 14.875 keer gezocht op toeristisch-recreatieve zoektermen gerelateerd aan Dieren. De drie meest gezochte termen zijn ‘speeltuin dieren’, ‘restaurant dieren’ en ‘de spelerij uitvinderij’.  Andere geografische aanduidingen die interessant kunnen zijn, zijn Gelderland en Arnhem. Op zoektermen binnen de toeristisch-recreatieve sector in combinatie met Gelderland wordt 116.764 keer per maand gezocht en in combinatie met Arnhem zelfs 808.078 keer per maand. In de overkoepelende analyses is er data geanalyseerd van Dieren/Arnhem en Gelderland. Enerzijds omdat Dieren een te laag maandelijks zoekvolume heeft icm activiteiten gerelateerde termen en anderzijds omdat zoektermen als activiteiten Arnhem interessant zijn voor jullie in Dieren.

Nog 1 stap verder hebben we specifiek naar zoekopdrachten met ‘speeltuin’ in combinatie met ‘dieren’, ‘Arnhem’ en ‘Gelderland’ gekeken. Dat zijn zoekopdrachten zoals ‘speeltuin in dieren’, ‘speeltuinen in arnhem’ of ‘buitenspeeltuin in gelderland’. Dat is in de afgelopen 4 jaar gemiddeld 6.106x gezocht per maand.

MEEST GEZOCHT ICM ARNHEM

MEEST GEZOCHT ICM GELDERLAND

BENCHMARK

TREND ARNHEM

ZOEKWOORDEN SPECIFIEK

De algemene zoekopdrachten die in het vorige hoofdstuk stonden zijn leuk om te weten, maar als je gericht aan de slag wilt met SEO dan zijn specifiekere zoektermen nodig. Hier vind je de 2 belangrijkste zoekcombinaties voor jouw bedrijf: ‘speeltuin arnhem’ en ‘speeltuin gelderland’.

WAT KUN JE HIERMEE?
Als je weet op welke zoektermen (het meest) gezocht wordt, kun je hier je website voor optimaliseren. Een aantal termen zal voor de hand liggen, maar een aantal zullen ook verrassen. Een andere mogelijkheid is productontwikkeling. Als blijkbaar de wens naar overnachten op een camping ook interesse is voor senioren, dan kun je hier op inspelen.

SPEELTUIN ICM ARNHEM

SPEELTUIN ICM GELDERLAND

TRENDS

BENCHMARK

KANAALANALYSE

In voorgaande hoofdstukken zijn de zoekvolumes van diverse interessante zoektermen in Google binnen recreatie en toerisme te zien. Minstens zo interessant is om te weten naar welke websites Google vervolgens verwijst. Het algoritme zorgt er tegenwoordig voor dat er gespecificeerde resultaten getoond worden. Persoon A ziet bij dezelfde zoekopdracht niet per definitie hetzelfde als persoon B.

We weten echter wel gemiddeld welke websites de afgelopen periode op de eerste 3 pagina’s getoond zijn per zoekopdracht. We weten ook hoeveel personen gemiddeld op zoekresultaat 1 klikken, hoeveel op zoekresultaat 2, etc. Vanuit daar kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel verkeer er naar welke website is doorgestuurd. Hiernaast is van de belangrijkste termen voor jouw bedrijf een overzicht weergegeven.

WAT KUN JE HIERMEE?
Bekijk hoe goed jouw website scoort, maar nog interessanter is om te zien welke websites goed scoren waar je een samenwerking mee aan kan gaan of waar je kunt adverteren. Nu je weet waar je leads terecht komen, kun je zorgen dat je daar ook te vinden bent. Loop het lijstje langs en bekijk de websites. Sta je erop? Hoe sta je erop? Kan daar nog iets in verbeterd worden? Zijn er samenwerkings- of advertentiemogelijkheden?

SPEELTUIN ARNHEM / DIEREN

SPEELTUIN GELDERLAND

VRAGEN?

Heb je vragen over dit rapport? Neem dan contact op! 

Menno Feitsma
Accountmanager Regio Arnhem
m.feitsma@visitarnhemnijmegen.nl

GOOGLE RAPPORT DE SPELERIJ
INHOUDSOPGAVE
BIG SEARCH DATA
ZOEKWOORDEN ALGEMEEN
ZOEKWOORDEN SPECIFIEK
KANAALANALYSE
VRAGEN?